myggbett o annat som hor till paradiset.

Nu har vi annlant till El Nido.
Resan gick via Manila, Puerto Princesa och Sabang.
Manila, ett stalle jag rekomenderar varmt att alla skall undvika. Smutsigt och inget vart att se. Dessutom hade vi oturen att ''hotellet'' vi reserverat pa forhand lag nast intill chinatown, fem fore mitt i slummen. Alla bara stirrade pa oss, antagligen for att vi var alldeles kritvita. En kvinna forsokte sjala mina orhangen med att smyga pa bakifran och tog tagi mina oron. Fore jag visste ordet av var hon redan mitt i den vilda trafiken. Trafiken var helt sjuk!! Alla bara tutar och tror att de ska oppnas ett litet utrymme for dem pa det viset, skit i om man kor pa fel fil sa att alla bilar kommer emot. Var taxi korde over en hund.
Puerto Princesa, Lungt och skont. Manilas motsats. En liten fiskar-stad kan man kalla det. Ingen simmstrand dock, men ett par dagar ar helt perfekt. Skont hotell, billigt. Manniskorna helt juvliga! Alla ville vara kompisar med oss, alla halsade och alla var fardiga att hjalpa aven om problemen inte angick dom pa minsta llla vis. Nar vi fran flygfaltet hade gatt till stadens centrum och inte riktigt viste vart vi skulle vanda oss, da kom en lokal gubbe till var hjalp! Han korde oss till olika hotell och till slut fixade rum at oss, han bjod oss ocksa hem till sig for att ata middag nagon dag.
Det var inte meningen att vi skulle bli i Sabang, dar stannade vi enda i 4 natter. Vi skulle bara till Underground River som finns dar, men sen bestamde vi oss for att stanna. Igen med hjalp av lokala hittade vi ett stalle att bo pa. En bungalow med egen strand, inte illa.
Sa nu ar vi da i El Nido. Vi kom forst igar, sa mycket har jag inte att beratta om stallet. Igen bra och billig lokal hittades med hjalp av lokala manniskor! Det stammer definitivt nar det sags att filippiner ar ett av varldens arligaste folk.
Inget nattliv hittills. Ibland har det till och med varit svart att hitta nagon som saljer ol! Men nar det val hittades, markte vi att alkohol ar billigare vatten i flaska.
For den som reser till Filippinerna, sa rekomenderar jag att undvika restauranger och hitta sig istallet till var de lokala ater. Oftast ar det bara en massa grytor stallda pa ett bord bland butikerna, ibland finns det stolar och bord brevid. Man far sjalv ga och lyfta pa locken och kika i, sen ar dt bara att beratta for mamman som lagat maten vad man vill ha. Ris kommer med och en Coca Cola eller Royal/Mirinda (typ. jaffa, fanta) far man fran kylskopet brevid. Gott och definitivt billigt!
Filippinerna har hittills varit precis som man dromt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0